10 dage i Israel, Palæstina & Jordan

Mellemøsten er meget mere end sand, beduiner, ørken, oliesheiker, konflikter og maskingeværer. Det er også en vild historie, kultur, arkitektur, gæstfrihed, lange sandstrande, svimlende natur, for ikke at nævne den kulinariske oplevelse – særligt falafler og hummus.

Vi gik langs strandpromenaden i livlige Tel Aviv, slentrede den gamle bydel i Jerusalem tyndt, så hvor Jesus blev født i Bethlehem, flød i vandoverfladen i Det Døde Hav, tog svævebanen op til Masada, nød udsigten fra Mitzpe Ramon (Israels svar på Grand Canyon) og badede på et kæmpe luksushotel med 6 forskellige pools i Eilat. Tæt på Eilat er grænsen til Jordan – hjemsted for Petra og Wadi Rum, som helt klart anbefales at tage med, hvis du rejser til Israel.

Alternativ hundeluftning i Tel Aviv

Den evige konflikt i Israel

Alligevel har jeg aldrig følt mig draget af at tage tilbage til Mellemøsten (jeg var i Syrien for snart 20 år siden) og det skyldes den evige (faktisk en af verdens længste) konflikt mellem Israel og Palæstina, som har skabt et dybt fjendskab mellem dele af jøder og arabere. Som udenforstående kan det være svært at forstå konflikten, da den er så omfattende og kompleks.

Og mere komplekst bliver det, hvis man også begynder at se på de interne stridigheder blandt palæstinenserne, med moderate Fatah, der ønsker en to-stats-løsning, på den ene side, og Hamas, hvis mål er at befri hele Palæstina fra Israels besættelse, på den anden side. Hamas bliver af store dele af det internationale samfund betragtet som en terror-organisation og er særligt kendt for deres selvmordsbombere. På den israelske side er der samme måder kræfter der trækker i vidt forskellige retninger i forhold til en varig løsning.

Streetart på muren mellem Israel og Vestbredden

Den nyere tids konflikt handler kort fortalt om, at staten Israel blev grundlagt (1948) i det land der oprindeligt tilhørte Palæstina, uden palæstinensernes samtykke. Konflikten er historiens værste nabokrig, da begge lande mener, at det nuværende Israel retmæssigt tilhører dem. De vigtigste elementer i konflikten handler om Jerusalems status, om de jødiske bosættere i de palæstinensiske områder og i det hele taget praktiske og geografiske spørgsmål som har stor følelsesmæssig og symbolsk betydning for begge parter.

I dag er Vestbredden og Gazastriben en del af det palæstinensiske selvstyre, men Israel har militær kontrol med området. Og underligt nok bosætter mange israelere sig i Palæstina. Nogle bosættere flytter af religiøse årsager, andre af territoriale årsager, og andre igen fordi boligerne har tendens til at være billige. Bosættelserne gør dog livet besværligere for palæstinenserne, da der blandt andet findes veje kun tilladt at færdes på for israelere, og palæstinenserne skal ofte igennem utroligt mange sikkerhedskontroller. De israelske bosættelser er generelt en af de største grunde til at der ikke bliver fred, fordi israelerne slår sig ned på land, der officielt er palæstinensisk. Men nok om historie og politik, tilbage til rejsen…

Rundrejse i Israel, Palæstina og Jordan på 10 dage

Vi fløj til Tel Aviv med Pegasus via Istanbul (hvor Pegasus desuden lige havde haft to uheld i samme lufthavn indenfor en måned inden vi rejste). Men alt gik fint trods en lang rejse på en forholdsvis kort afstand.

Vi ankom sent og gik mod al forventning lige igennem al kontrol, fik bagagen efter lidt venten og hoppede i en taxa til Tel Avivs gamle bydel Jaffa, hvor vi havde booket de første tre nætter i en lejlighed.

Efter tre dage i Tel Aviv tog vi toget til Jerusalem, en tur på kun 45 minutter, hvor vi havde de næste tre nætter booket i en ny lejlighed centralt i byen lige mellem Mahane Yehuda Markedet og Old Jerusalem.

Fra Jerusalem tog vi en arrangeret endagstur til Bethlehem, inden vi vendte tilbage til alle de mange historiske højdepunkter i Jerusalem.

I Jerusalem lejede vi en bil og kørte til Det Døde Hav for at bade (flyde) og smøre os ind i mudder. Næste stop var fæstningen Masada der ligger ved Det Døde Hav i Negev ørkenen. Derfra kørte vi til ørkenbyen Arad, hvor vi havde en overnatning inden vi kørte ned gennem ørkenen til Eilat. Herfra tog vi en to-dages tur til Jordan, hvor vi så Petra og Wadi Rum ørkenen inden vi tog tilbage til Eilat inden hjemrejsen til København.

Afslutning på kæmpe Eilat-hotel

De 5 højdepunkter fra vores rundrejse i Israel og Jordan

1. Tel Aviv

Oplev den storstilede Bauhaus arkitektur, der dominerer ’White City’, tag til den gamle bydel Jaffa og hop i Middelhavet ved en af byens mange stande.

Læs mere om Tel Aviv her.

Jaffa Old City, Tel Aviv

2. Jerusalem

Tag op til klippemoskeen Dome of the Rock, gå i Jesus´ fodspor langs Via Dolorosa, spis din livs bedste falafel inden du besøger Jødedommens helligste sted, Grædemuren.

Læs mere om Jerusalem her.

Dome of the Rock – Klippehelligdommen

3. Bethlehem

Kom ind på den anden siden af seperationsmuren, der deler Vestbredden fra Israel, gå på opdagelse i Banksys streetart langs muren, besøg Fødselskirken, hvor Jesus ifølge Bibelen blev født og gå en tur i det gamle charmerende Bethlehem.

Læs mere om Bethlehem her.

Den gamle bydel i Bethlehem, Palæstina

4. Det Døde Hav og Negev-ørkenen

Flyd rundt i verdens lavest beliggende sø, besøg fæstningsbyen Masada, der ligger majestætisk på en klippetop, vågn op til solopgang med udsigt til Jordans bjerge og oplev Israel svar på Grand Canyon, Mitzpe Ramon.

Læs mere om Det Døde Hav og Negev-ørkenen her.

Negev-ørkenen, Israel

5. Wadi Rum og Petra i Jordan

Lad dig blæse bagover af begejstring over Petra – (og pas på du ikke bliver kørt ned af en hestevogn med lidt for meget fart på imens), overnat i en beduin-lejr og kør ørkenræs i Wadi Rum ørkenen.

Læs mere om Wadi Rum og Petra i Jordan her.

Magiske Petra, Jordan

10 dage til Israel, Jordan og Palæstina i Mellemøsten er slet ikke umuligt, men som min datter på 12 år sagde det: ’Mor, jeg synes vi har oplevet så meget, at jeg næsten ikke kan huske det’. Point taken. Lidt for pakket og kulturelt program med alt for mange anekdoter og historiske fortællinger at forholde sig til. Næste gang; mere pool, mindre kultur. Og jeg håber, at der bliver en næste gang, for der er mange flere seværdigheder og oplevelser og fantastisk mad der venter, samt meget mere at lære om konflikten i Mellemøsten.

Du kan også følge med på Instagram og Facebook.

Vil du holdes opdateret, så skriv dig op, så du får direkte besked, når der er nyt fra Janeaway.dk. Det kan du gøre lige ude til højre.

Vi ses,

2 thoughts on “10 dage i Israel, Palæstina & Jordan

• 1. juni 2020 at 20:23
    Permalink

Amen det område er SÅ interesant og spækket med historie.
    Vi vendte jo tilbage fordi det var alt for spændende.
    Vi vil gerne tilbage til Israel- mangler Tel Aviv.
    Men nu skal verden jo lige blive normal igen-:)
    Kram camilla

• 2. juni 2020 at 8:59
      Permalink

I må klart tilbage, når det hele åbner op igen. Jeg tager med 🙂 Hvis jeg kender dig ret, har du også totalt kuller over den her situation, hvor du ikke kan planlægge rejser 🙂