Getaway til Cinque Terre

Vi startede i Venedig, som bare er så smuk, idyllisk og romantisk. Efter to dage i byen med de mange kanaler, fløj vi til Sardinien, som er blevet mit nye drømmerejsemål. Efter 9 dage på Sardinien, fløj vi til Firenze, som jo bare er smuk, skøn, forførende og fantastisk. Vi havde kun et døgn. Det brugte vi effektivt på at spise en masse god mad og gå, gå, gå for at få så mange små snørklede og finurlige gader med. Dererfter smuttede vi en tur til Pisa og så kom turen til Cinque Terre. Efterfølgende sluttede vi rundrejsen i Rapallo og Portofino, inden turen igen gik hjem til Danmark.

Ankomst til Riomaggiore, den første af de fem byer, hvor vi skulle have tre overnatninger på det dejlige Hotel Villa Argentina. Jeg havde booket det igennem in-italia, som jeg er blevet storfan af. Det var et godt valg, at vi boede i en af de fem byer, så vi kunne tage frem og tilbage mellem dem uden for rush-hour. Min veninde var der med sin familie på en endagstur og sagde, at det var helt håbløst, så mange turister, der var.

Det oplevede vi også, men mest når endagsturs-turistbådene kom ind i havnen. I og med at vi boede der, fik vi nogle stjerne øjeblikke om morgenen og aftenen, før invasionen. Vi var selv med båd og tog til de andre byer, og jeg må indrømme, at trods for skønheden, forsvandt noget af glæden, når vi gik i vanvittig langsom kø ud af toget og blev presset sammen som sild i en tønde.

Italien Getaway
Obligatorisk magnet til mine forældres køleskab
Riomaggiore set fra havnefronten, på den side hvor båden kommer ind
Balloner og pangfarver i Riomaggiore
Forboldglade italienske drenge
Hovedgaden i Riomaggiore
Italiensk vasketøjsstemning

Manarola

By nummer to, Manarola var virkelig hyggelig og virkede meget lille. Hyggeligst er det nede ved vandkanten, hvor der er masser af liv. Corniglia, som er den tredje ny, ligger som den eneste på en stille bjergtop og har derfor heller ikke en havn, hvilket skåner dem for så mange turister, som de andre fire byer – de blev også skånet for os.

Toget mellem byerne, her på vej fra Manarola til Riomaggiore
Corniglia

Vernazza og Monterosso

Værst med turister var det i Vernazza, den fjerde by, som ellers er virkelig charmerende, særligt nede ved havnen. I Monterosso, som er den femte by, oplevede jeg, at der var meget mere luft, hvilket skyldes, at byen er større og ligger langs med stranden, som får den gamle bydel til at være mindre crowded.

Den største strand er der hvor man kommer ind med toget, men går man ned mod den gamle bydel, kommer man til havnen, hvor bådene kommer ind og her er der også en mindre strand. Begge meget pakket og fuld af udlejningssenge/parasoller (som koster €30 for en dag, og man kan ikke købe på timebasis).

Frugtmarked i Vernazza
Vernazzas glade og livlige havnefront
Solen nydes i strandkanten i Vernazza
Getaway Italien
Smukke Monterosso

Vandreture fra by til by

Mange kommer hertil for at gå turen fra den første til den sidste by, eller blot nogle af stækningerne. Der findes vandrekort med sti-ruter til turene. Den nemmeste og korteste tur er mellem Riomaggiore-Manarola og hedder noget så romantisk som ‘Via dell’amore’ som kun tager 20 min.

Den ville vi gerne have gået, men den var desværre lukket. Strækningen mellem Manarola og Cognelia er også lukket i en længere periode grundet reparationer. Den sværeste og længste tur er mellem Vernazza og Monterosso som varer ca. 2 timer. Fra første til sidste by tager det 15 min med tog og med båd tager det ca. 10-15 min. mellem hver havn.

Læs meget mere om Italien, fx Milano eller Rom.

Del gerne dine unikke oplevelser med mig nedenfor, hvis der er noget jeg bare MÅ opleve.

Vil du holdes opdateret, så skriv dig op til at få en mail fra mig, det kan du gøre på forsiden. Du kan også følge med på Instagram og Facebook.