Getaway til Thailand med børn

Long Beach, Koh Lanta

Første gang jeg var i Thailand, var uden børn. Vi fløj til Bangkok og drønede rundt fra seværdighed til seværdighed …og blev snydt af pommeren til, eftersom vi blev sat af, af tuktuken ved første stop ud af fem, og skulle betale med det samme…. flot… som om han var der, da vi kom ud af templet… Ja, man bliver klogere og nogle godtroende gerninger er nemme at forveksle med naive begynderfejl 😉

Derfra tog vi en tur ud til den helt igennem fantastiske ø, Koh Tao. Der er ikke en dyt at lave ude på øen, andet end at sole sig og dykke. Og jeg ved jo i virkeligheden ikke, om det stadig er sådan, fordi det er for lang tid siden, jeg har været der. Derfor nok om denne rejse og fokus på sidst jeg var der med to børn.

2 uger på Koh Lanta

En ferie på den tropiske og meget familievenlige ø Koh Lanta, syd for Krabi (hvor vi fløj til), er et rigtig godt bud, hvis du rejser med små børn. Her er noget for enhver smag. Meditation, massage og vitaminjuice – naturoplevelser med aber og elefanter – ufattelig smukke strande, dykning, vandsport – tuktuks, dytten og hektiske diskussioner på byens marked. Kort sagt, alt på samme ø. Og perfekt, hvis du ikke vil bruge for meget tid på transport undervejs på ferien.

Sidste gang jeg var der, boede jeg på Koh Lanta i 2 uger med min mand og mine børn (som dengang var 3 og 5 år). Vi havde bestilt halvpension på et kæmpe resort. Dejlig nemt med børn, men hurtigt begyndte vi nu alligevel at søge lidt væk derfra, for at opleve noget mere.

Koh Lanta er en ø, der ikke er for lille til at du får kuller og ej heller for stor til, at den ikke er eksotisk. Trope-øen har alt hvad du har brug for som familie. Arealmæssigt er øen stor (32 km lang og 8 km bred), men jeg havde alligevel følelsen af at være på en mindre Thai ø.

Og så er det i øvrigt svenskernes favorit destination, hvorfor der også er en svensk skole på øen, til alle de svenske børn, der bliver taget ud af skolen i hjemlandet for at bo et par måneder i paradis.

Long Beach

Mange kulinariske oplevelser

Vi boede på Long Beach i den nordlige ende af øen på et lækkert resort Lanta Cha Da med halvpension. Morgenmaden var fantastisk og det var aftensmaden i og for sig også, men jeg er ikke rigtig tilhænger af, at alle gæsterne står i kø og venter på, at det er deres tur i buffeten.

Så mange aftener søgte vi andre steder hen og vi fandt en sand perle i L. Maradee. Her er stilen afslappet og maden himmelsk. Og så er det super børnevenligt (ligesom de fleste steder i Thailand). Der er en børneafdeling med puder og madrasser og ‘Find Nemo’ på storskærm. Så når børnene har spist, kan de hoppe ned i puderne og slappe af. Dette blev hurtigt vores favoritsted.

Afslapning efter maden på L. Maradee
Restauranten ‘Same Same But Different’

Andre fantastiske steder er ‘Same Same But Different’, som ligger helt nede på den sydvestlige side af øen. Og ellers er der mange valgmuligheder i havnebyen Sala Dan i Nordøst, som er storbyen på øen og et larmende modstykke til de stille og smukke strande.

Hovedgaden i Sala Dan

Adgang til direkte pool

Hotellet vi boede på var skønt (og stort) og med direkte adgang fra terrassen til poolen, som jo bare er superfedt med børn. Derudover var der en anden ret stor pool lige nede ved stranden, en legeplads – omend lidt kedelig – og et fitnesscenter – alt sammen pakket fint ind af masser af smukke eksotiske blomster.

Thailand Getaway
Direkte adgang til poolen fra terrassen

Strandene på Koh Lanta er smukke med hvidt pulversand og turkisblåt vand. Vi boede nok på den mindst smukke strand, hvis jeg skal være helt ærlig, men det er nemt at komme omkring og opleve andre strande.  Alligevel kan du godt finde en lille hyggelig strandbar på Long Beach – vores favorit lå helt oppe nord på stranden.

Vores favorit strandbar på Long Beach

Tag på opdagelse på øen

I havnebyen Sala Dan ligger et marked (med billige kopivarer, tasker, ure, fodbold t-shirts, handycrafts og dimsedutter) og som før nævnt en masse restauranter. Ud over at gå rundt vil jeg anbefale tuktuks – det er nemt og billigt.

Gåtur på Koh Lanta

Det er ikke kun strand og shopping. På den sydlige del af øen, er det muligt at komme på elefanttur og helt sydligt er der en ufattelig smuk nationalpark. Og så kan du tage på sejltur på en flod omringet af aber.

Nysgerrig og sulten abe på tæt hold

Getaway til smukke Koh Phi Phi

Fra Koh Lanta tog vi en endags getaway til de meget kendte Koh Phi Phi øer. Der er to øer og hovedøen, Koh Phi Phi Don, er den nordlige, mens sydøen, Koh Phi Phi Lee, nok er den mest kendte. Her ligger Maya Bay, som er den famøse strand fra filmen The Beach med Leonardo DiCaprio. Vi tog en færge fra Sala Dan om morgenen – en sejltid på ca. 1 time – og hyrede med det samme en Longtail boat ud til forskellige smukke seværdigheder, og vi var langt fra de eneste.

Da vi kom sejlede rundt om klippen med front mod Maya Bay på øen Koh Phi Phi Lee, troede jeg kort, vi var endt til en kæmpe grisefest. Hold nu magle, der var mange mennesker og både. Sørg for at tage derud, når der IKKE er en massiv strøm af turister, så du har mulighed for at smide et håndklæde i sandet.

Massiv mængde af turister på Maya Bay
Maya Bay

Vi valgte dog at blive hængende på stranden i længere tid, så de fleste nåede at tage videre og vi kunne have stranden lidt mere for os selv.

Vi sejlede rundt til flere forskellige steder på Koh Phi Phi i vores lejede Longtail boat og endte med at spise frokost i den meget charmerende hovedby på Koh Phi Phi Don.

Når turisterne er væk…

Noget af det jeg elsker, når jeg er på ferie, er at se stedet vågne. På Long Beach er der mange lokale ude for at fange krebs og andre skaldyr tidligt om morgenen, så det kan komme på dagens menu i diverse restauranter. Det er et helt andet liv, der udspiller sig, når alle turisterne er væk.

Thailand Getaway
Lokale fanger krebs og skaldyr tidligt om morgenen

Og om eftermiddagen, når de fleste turister har trukket sig tilbage fra stranden, vælter de lokale børn ned for at spille fodbold i sandet.

Lokale drenge har fundet fodbolden frem, så snart der er plads på stranden

Ud over stemningen, maden, de venlige mennesker, de smukke strande, elsker jeg en god omgang massage på stranden. Det er simpelthen så afslappende og så koster det under en tiendedel af herhjemme. Jeg tror vi gav ca. DKK 30,- for en time. Så jeg fik MANGE massager. Og det gjorde min datter på 5 år også og hun var også solgt.

Solnedgang fra bådtur

Jeg vil gerne tilbage til Thailand engang og gerne rundt på en hulens masse mindre øer, men jeg har lige nogle andre steder på min bucket list, som først skal opleves.

Hent mere inspiration fra mine andre getaways her. Du kan også følge med på Instagram og Facebook. Vil du holdes opdateret, så skriv dig op til at få en mail fra mig, når der er nyt herinde. Det kan du gøre lige ude til højre.