Getaway til Peloponnes

Et helt unikt stykke uspoleret Grækenland i køreafstand fra Athen. Vi havde 10 dage på det mest magiske sted langt væk fra alting…

Efter halvandet døgn i Athen, hoppede vi ind i vores lejebil og kørte mod halvøen Peloponnes, som efter sigende skulle være noget af det mest autentiske Grækenland. Vi havde lejet en airbnb bolig in the middle of nowhere af en utrolig sød og hjælpsom kvinde, Regula, fra Schweiz. Hun forelskede sig selv i stedet i tidernes morgen på en ferie og fik bygget et hus til både sig selv og til sine børn, som de kan bo i, når de kommer på ferie. Og det var jo heldigt for os, for det er den bolig, vi lejer af hende.

peloponnes
Vores vidunderlige airbnb hjem på halvøen Peloponnes

Lidt længere køretur, når man ikke er græker

Ifølge en lokal, tager det kun 3 timer at komme fra Athen til huset. Vi tog 4,5 time og overholdt, som de lydige borgere vi jo er, naturligvis færdselsreglerne, til Regulas store forbløffelse. ’Det gør ingen da hernede’… Og således var det, at vi kortede lidt af tiden på hjemturen. Hvem vil ikke gerne virke som en lokal i en lejebil?

På den lange køretur fra Athen, gjorde vi holdt ved Korinthkanalen – virkelig imponerende og smukt – hvor vi fandt et lille frokoststed, så vi kunne klare resten af den bjergtagende og snørklede strækning ned langs kysten.

Korinthkanalen

Paradis i sigte…

Endelig fremme ved noget der ligner paradis for de næste 10 dage. Ferien er meget atypisk det vi plejer. For vi har normalt utrolig meget fart på og skal nå en hulens masse på alt for kort tid (lidt ligesom i Athen). Men her var det ren zen og 10 dage i ét og samme hus, hvor vi ikke umiddelbart havde de mindste planer om at rykke os længere væk end ned til poolen.

peloponnes getaway

Huset ligger ude på landet langt nede ad den østlige kyst på halvøen helt ud til vandet. Det tager 3 minutter at gå ned til en næsten ubesøgt strand, som du stort set har for dig selv.

Vores næsten private strand
Vores næsten helt private strand
peloponnes getaway
Poolen, som vi havde helt for os selv
Vores vidunderlige airbnb hjem på halvøen Peloponnes

Dog var vi alligevel ude at køre en lille tur på den ene eller anden måde hver dag. Enten for at spise morgenmad, frokost eller aftensmad på en lille hyggelig taverna eller for at hente proviant.

Plaka Marina
getaway poleponnes
Poulithra

Rig mulighed for at spise ude

Den nærmeste by hedder Poulithra og ligger 3,5 km nordpå fra huset. Her er 5-6 spisesteder, der ligger som perler på en snor langs vandkanten. Vi kan anbefale Apanemo, Zavalis og i særdeleshed Myrtoon. Selve byen ligger en lille km inde i landet og her er kun en meget lille købmand og muligvis også en mistænkelig bodega.

Restaurant Myrtoon

Fortsætter du yderligere 3-4 km længere langs kysten, rammer du Plaka Marina med en hyggelig havnefront, hvor Fisherman’s Tavern er et godt frokostbud. Små 200 meter mod nord ligger Plaka strand med solsenge, parasoller og vandsport. Her kan jeg anbefale frokost på Protokollon Summer Coffee Lounge & Bar. Superskønt sted med afslappet stemning og direkte adgang til stranden.

Frokost på Fisherman’s Tavern
getaway peloponnes
Protokollon Summer Coffee Lounge & Bar.

Kører du ekstra 4 km ind i landet, kommer du til byen Leonidio, hvor der er flere restauranter, kaffebarer, supermarkeder og en lækker stor grønthandel. Vi spiste ikke på restauranterne oppe i byen, men fik takeaway derfra et par gange fra Pritanion, hvilket også kan anbefales.

Det var sådan ca. ALT hvad vi kom omkring – dog havde vi også et par gåture langs stranden i hver retning, hvor vi den ene vej endte ved en kirke, Saint George Church, hvor der ellers kun er tilgang til med båd og i den modsatte retning endte vi på et meget fancy hotel, Apothiki, hvor vi badede og fik noget at drikke i baren inden vi gik gennem ’bush’en’ tilbage til vores skønne hus.

Hotel og restaurant Apothiki
getaway poleponnes
Saint George Church

Afslapning til den store guldmedalje

Resten af tiden badede vi i den vidunderlige pool, spillede bordtennis ved det udendørs bordtennisbord, læste, gik ned til stranden, tilbage til poolen, drak en masse vand, lavede græsk salat i hobetal og fulgte Vingegaard i Tour de France i skyggen, når det blev for varmt ude i solen. Og et par morgener eller tre, stod vi piv-tidligt op for at se solopgangen, som var ualmindelig smukt.

Bordtennis i varmen
Udsigten lige udenfor hoveddøren
Rigeligt med Feta på den græske salat
Solopgang meget tidligt…

Jeg har allerede delt airbnb opslaget med flere interesserede, men kan også kun sige at det er det rene paradis – og ganske autentisk – i hvert fald lige akkurat som jeg havde forestillet mig et kæmpe græsk stenhus langt væk fra alting.

Vil du holdes opdateret, så skriv dig op til at få en mail fra mig, det kan du gøre på forsiden. Du kan også følge med på Instagram og Facebook.

Vi ses,

jane

2 thoughts on “Getaway til Peloponnes

• 27. januar 2023 at 13:48
    Permalink

Hvor ser det bare fedt ud! Jeg får virkelig lyst til at tage dertil efter at have set dine flotte billeder og læst din gode beskrivelse. Jeg må få booket 🙂 Tak for inspiration.

• 30. januar 2023 at 8:34
      Permalink

Det var også virkelig et skønt sted, men desværre er det fully booked hele sommeren, har jeg lige fået af vide. Men Grækenland er bestemt heller ikke sidste gang for mig.