Getaway til Rom

Rom Getaway

Rom blev så sandelig ikke bygget på en dag. Hvis du tror, du lige vupti vapti kan se alle byens seværdigheder på en weekend, tager du fejl. Vi havde en forlænget weekend, og måtte prioritere hårdt. Resten tager vi næste gang (hvis der bliver en næste gang, jeg glemte nemlig at smide en mønt i Trevi Fontænen – dammit).

Fra lufthavnen til centrum

Vi fløj med SAS til Fiumicino. Jeg havde undersøgt priserne fra lufthavnen til centrum og dyrest er selvfølgelig taxi eller transfer udbudt af hotellet. En taxa koster ca. €50, men kører dig naturligvis lige til hotellet og transfer er samme pris. Dernæst kommer tog og billigst er bussen. Den tog vi. For €7,90 per person for en retur busbillet blev vi transporteret fra lufthavnen til Roma Termini, hovedbanegården i Rom, på 45 minutter og derfra gik vi (3 km) med vores larmende trolleyer (særligt på brosten!) til vores hotel i den gamle bydel.

You´re in Rome – just walk!

Alt i Rom er indenfor gåafstand og det passede os fint, da vi var der i en bidende kold weekend med minusgrader. Vi fik en sms hjemmefra om, at syv mennesker var døde af kulden i Rom samme weekend. Det forklarede, hvorfor jeg var nødt til at gå rundt med to jakker på. Så vi gik for at få varmen. Telefonen viste at vi rundede 35 km’s gang. Men jeg kan kun anbefale den model, da du ser så mange uforudsete ting på vejen, som du ikke ville se fra bus, metro, sporvogn eller taxi.

To Rome with Love

Rom er for mig – ligesom Paris – lig med kærlighed. Om det er Woody Allens ’To Rome with Love’ der er årsagen, kan jeg ikke udelukke, for jeg så filmen før jeg besøgte byen. Dog tror jeg ikke, det havde gjort nogen forskel, for Rom tryllebinder fra første øjekast.

Jeg kan ikke huske, at have været i andre så velbevarede storbyer. Med det mener jeg, at der ikke er blinkende neonreklamer, billboards og andre forstyrrende elementer i en så smuk, gammel tidslomme af en by.

Og apropos mangel på billboards, så var det ikke noget jeg lige bemærkede med det samme. Ikke før jeg gik langs Tiberen på vej mod Peterskirken, og så en bygning under rekonstruktion være tilklistret af en kæmpe Ford reklame. Det virkede helt forkert og malplaceret. Som om det ødelagde uskylden i byens renhed.

Malplaceret Ford reklame

Byen emmer af fortidens renæssance- og baroktid. Storhedstid blandet med den moderne og kosmopolitiske nutid. Et kig ud over tagene, kaster dig tilbage til 50´erne mens en tur på en af de mondæne shoppinggader, hurtigt får dig tilbage til nutiden.

Rom er EU’s tredjemest besøgte turistdestination. Og selvom der er turister overalt og overdrevet lange køer for at få adgang til diverse attraktioner, kan du alligevel sagtens finde små brostensbelagte gader og små pladser, hvor du for en kort bemærkning fornemmer, at du har byen helt for dig selv.

Rom Getaway

I de smalle og mest centrale gader er trafikken så afdæmpet, at du let kan komme til at gå midt ude på gaden indtil du lettere forvirret springer for livet, for ikke at blive ramt af en Vespa, der måske lige overstiger hastighedsgrænsen en anelse.

Drik kaffen stående i baren

…som de jo gør i Italien. Hvis du begynder at mosle ind efter et bord, afslører du dig selv som turist. Italienerne bestiller en kaffe og slubrer den hurtigt i sig i baren på de proppede kaffebarer. Hvis der er mange mennesker, stiller de sig gerne udenfor (også i kulden) og nyder kaffen stående, mens de lige vender verdenssituationen. De bedste kaffebarer, som også er ret besøgte er Tazza D’oro som ligger lige ved Pantheon og Sant’Eustachio Il Caffè som ligger på en lille plads lige bagved Pantheon.

Tazza D’oro
Sant’Eustachio Il Caffè

What to see on your getaway…

Rom har SÅ mange must-see attraktioner og det er absolut en smagssag hvilke du prioriterer, men jeg ville ikke undvære at have set nedenstående steder.

Peterspladsen og Peterskirken

Pladsen er et mesterværk af Bernini. Storslået som bare pokker og overvældende smuk. Perfekt dimensioneret til mindste detalje. Berninis opgave var at tegne pladsen, så flest mulige kunne se paven, når han trådte ud på kirkens balkon, hvilket resulterede i den smukke ovale plads indrammet af to kolonnader kronet af 140 helgenstatuer. Det smukke springvand der står på pladsen var frosset til is, da vi var der, og det gjorde det blot endnu smukkere.

Peterspladsen

Peterskirken er ligeså storslået. Den er så smuk og harmonisk til trods for, at der har været mange forskellige arkitekter inde over mesterværket. Kuplen er gigantisk og uanset hvorfra i byen jeg så den, kom der et smil over mine læber. Der er bare nogle seværdigheder, der er vildere at se i virkeligheden, end andre. Også selvom forventningerne er i top. Dette var klart en af dem. Desværre kom vi ikke op i kuplen, da der igen var en latterlig lang kø, og vi ikke havde bestilt billetter hjemmefra. Næste gang…

Peterskirken

Gianicolonse

Et fantastisk udsigtspunkt over byen er ved Monumento a. G. Garibaldi i parken Gianicolonse.

Udsigt over Rom
Udsigt fra Gianicolonse parken med Peterskirken i baggrunden

Trevi Fontænen

Trevi Fontænen overraskede mig totalt, fordi den var meget større end jeg havde gjort mig tanker om. Egentlig ved jeg ikke, hvad jeg havde forventet, men det gjorde kun førstehåndsindtrykket større. Jeg var helt betaget af bare at stå og se på den kolossale marmorfigur af titanen Okeanos, der rider med sine heste gennem de vandmasser, som strømmer ud af fontænen. Det er et af de mest kendte springvand i verden, blandt andet takket være Fellinis film ’La Dolce Vita’ fra 1960.

Trevi fontænen
Forfriskninger lige ved siden af fontænen

Den Spanske Trappe

Den Spanske Trappe gjorde egentligt ikke så meget væsen af sig, da vi var der. Det skyldes naturligvis vejret. Der var så koldt, at ingen sad og hang ud på trappen, som jeg havde et billede af i mit hoved. Tror helt sikkert det er et af de steder, der er mere charmerende på en varm sommerdag, hvor man kan sidde med en lækker italiensk is og kigge ud over pladsen og byen. Endnu et sted jeg må tilbage til.

Pantheon

Pantheon, som er det bedst bevarede bygningsværk fra oldtiden, er stor og bombastisk. Rå fra bagsiden og storslående og stilfuld fra forsiden. Den imponerende kuppel var verdens største indtil 1960. Trods størrelsen, er Pantheon placeret på en snæver lille plads inde midt i Centro Storico omgivet af hyggelige caféer og restauranter.

Colosseum

Colosseum er igen en af de storslåede seværdigheder, der næsten tager pusten fra dig. Jeg synes det er flottest udefra, selvom det er en vild oplevelse, at gå rundt derinde og tænke tilbage på alle de gladiatorkampe, der har fundet sted i det smukke amfiteater.

Imponerende Colosseum

Forum Romanum

Forum Romanum var Roms hjerte i oldtiden og der er så meget historie i de adskillige ruiner, at man kan bruge flere timer på at gå rundt i Julius Cæsars fodspor og forestille sig hvordan det var engang. Fra Palatinerhøjen får du en fantastisk udsigt over hele Forum Romanum med de mange triumfbuer, basilikaer, templer og kejserpaladser. Det er en uforglemmelig oplevelse, som du ikke må snyde dig selv for.

Forum Romanum set fra Palatinerhøjen

Museo Centrale del Risorgimento

For enden af Piazza Venezia ligger den imponerende bygning med Museo Centrale del Risorgimento, samt Victor Emanuel-monumentet. Begiver du dig helt op i toppen af trapperne, har du en udsøgt udsigt over Forum Romanum.

Udsigt over Piazza Venezia set fra Museo Centrale del Risorgimento

Andre nævneværdige ture er en gåtur langs Tiberen, og at nyde de små snævre brostensbelagte gader i Trastevere, hvor restauranterne kæmper om at være hyggeligst. Sæt dig på en af caféerne og nyd en kaffe, og placer dig således at du kan se folk der går forbi. Oplagt sted til people-watching.

Tiberen
Hyggelige Trastervere
Bar i Trastevere

Den gamle bydel omkring Pantheon er ligeledes et idyllisk område at slentre rundt i. Gå også en tur  forbi markedet på Campo del Fiori, derfra videre til Piazza Navona med et stop på Via D. Governo Vecchio for at spise en pizza på vejen ved en af de mange pizzeriaer.

Marked på Campo del Fiori
Piazza Navona
Typisk hyggeligt pizzeria i Via D. Governo Vecchio

Vatikanmuseerne og Det Sixtinske Kapel

Selvsagt skal man besøge Vatikanstaten og de smukke museer, som mange kan bruge dage på at kæmpe sig igennem. Jeg er ikke den største museumsgæst, så jeg kunne klare det på et par timer, og havde det ikke været for mængden af folk (totally crowded) havde jeg måske holdt en time mere. Storslået oplevelse. Kom tidligt!

Vatikan museerne
Den smukke trappe i Vatikan museerne

Book billetter til seværdigheder hjemmefra

Vi bookede museumsbilletter til Vatikanet hjemmefra, hvilket jeg KUN kan anbefale på det varmeste. Vi gik lige forbi den ultralange kø og direkte igennem menneskemængden og ind i varmen. Bestil billetterne her og spring køen over. Vi bookede det eneste vi kunne få tre dage før afrejse – det blev lørdag morgen kl. 8.30 inkl. morgenmad, sidstnævnte kan snildt undværes samtidig med at du sparer €15. Der er et tillæg på €2 når man køber billetterne på nettet, men de er givet SÅ godt ud, når man danser forbi den meterlange kø.

Laaaang kø på vej til Vatikan museerne – dem der IKKE havde bestilt billetter

Vi havde også forudbestilt billetter hjemmefra til Colosseum, så vi igen gik lige udenom køen. Billetterne inkluderer besøg til Palatinerhøjen og Forum Romanum. Man kan også vælge en guide eller audioguide. Vi havde blot vores egen guidebog og læste skiltene derinde.

Bo centralt på hyggeligt hotel med tagterrasse

Vi boede på et hyggeligt lille hotel, Pantheon Inn som ligger Via Santa Caterina da Siena 57. Det er ret svært at finde indgangen, da der fra gaden bare er en grøn dør og navnet står på et almindeligt husskilt. Vi gik også lidt frem og tilbage og måtte dobbelttjekke kortet. Men bag den grønne dør åbner sig et hyggeligt hotel på flere etager.

Rom Getaway
Udsigten ud over tagene, fra hotellets tagterrasse

Receptionen er på 1. sal og vi boede på 2. Sal, hvor morgenmadslokalet også er. Der er elevator. Hotellets værelser er unikke og vi havde fået dét værelse, som ifølge receptionisten var hans yndlings. På 4. etage er der udgang til en skøn tagterrasse, hvor jeg er sikker på du kan tilbringe megen tid om sommeren. Morgenmaden er fin, dog lidt for meget dåsefrugt, søde kager og croissanter i citronglasur, men meget pålæg, brød, yoghurt og havregryn og efter sigende rigtig god efter italiensk morgenmads-standard.

Tagterrassen med Pantheon i baggrunden

Del gerne dine Rom favoritter med mig og læs mere om spisesteder i Rom her.