Road trip, Brisbane til Sydney

Indeholder reklamelink

Vores road trip startede i Brisbane i staten Queensland, efter 7 dejlige dage i byen – det kan du læse meget mere om her. Herfra kørte vi sydpå til Sydney og jeg nævner de steder, vi overnattede eller som jeg varmt kan anbefale at stoppe ved. Der er rundt regnet 920 km, hvis man tager kystvejen og tager ca. 10 timer. Lidt langsommere i Motorhome, da du max. kører 100 km/t. Vi har planer om at ramme Sydney efter 5-6 dage, så det er ikke lange køredage, vi har på denne strækning.

Tallow Beach ved Byron Bay

I Australien er der så lange afstande mellem byerne, at de ikke regner en køretur på 5 timer som noget særligt. Da vi sidder i taxaen på vej over for at leje vores Motorhome, spørger taxachaufføren hvor vi skal hen. Vi siger, vi skal til Sydney og har bilen i en lille måned. Han kigger underligt på os og siger: ’Det tager kun 9 timer at køre til Sydney, hvad skal I lave resten af tiden?’. Og til trods for det, oplever jeg, at mange Australiere ikke har været langt fra deres egen hjemby for at opleve det vilde land.

Burleigh Beach – efter en times kørsel holder vi ind, for at tage et lille strandstop. Vi kørte glædeligt lige forbi Surfers Paradise, da jeg ikke har den store fidus til stedet. Synes det er noget fjol og ikke spor hyggeligt med de mange høje hoteller, der ligger side om side. Så er det smukkere at stoppe ind ved Burleigh, hvorfra du til gengæld får en smuk udsigt ind over Surfers Paradise med alle skyskraberne lands strandkanten i baggrunden.

Surfers Paradise i baggrunden set fra Burleigh Beach

Hastings point – fantastisk sted! Vi er nu ankommet til staten New South Wales (NSW) og er derfor også kommet ind i en ny tidszone, +1 time. Vi stoppede kun ganske kort, for at se udsigten og den var også aldeles bjergtagende. Her er det et must at stoppe, hvis du er på disse kanter. Perfekt at holde frokost-pit og bade på stranden.

Hastings Point

Tweed Heads – 1 overnatning. God BIG4 campingplads med stort vandland. Vi meldte os for AUD50 til et loyalitetsprogram, hvor vi får 10% af prisen, hver gang vi booker BIG4 campingpladser. Men det havde vi bestemt ikke behøvet, for samme slags campingpladser har en aftale med Britz om at give 10% på deres biler, så vi havde fået rabatten alligevel. Og rabatten gives selvsagt ikke to gange. Sådan bliver man så meget klogere undervejs…  Vi oplevede ikke en dyt af byen, da vi lige skulle vænne os til campinglivet…

Lækker gourmet-camping-dinner

Byron Bay – 2 overnatninger. Fortryder, at vi ikke blev i længere tid. Elsker stedet! (Vi var der samtidig med Matt Damon og hans familie, læste jeg i et australsk sladderblad, og som min veninde sagde, ’…med lidt krymmel på, legede børnene sammen, mens du fik en snak med ham’. Jeg så dog ikke skyggen af ham. Nå, helt anden historie…) Byron Bay er et af mine favorit steder i Australien – jeg er vild med stemningen og den fede flippede ’take a chill pill’ stemning. Her kunne man også frygte at alt var overrendt og ødelagt med tiden, men jeg vil sige at Byron Bay holder for vildt og er still standing. Vi gik op til Cape Byron Lighthouse langs kysten, en vildt smuk tur, hvor vi kunne stå på et udsigtspunkt og se alle surferne, der kæmper en kamp for at finde den rigtige bølge. På vejen mødte vi bl.a. en lille slange og vi kunne læse om, hvor vigtig området har været for aboriginals gennem tusinder af år. Fra fyrtårnet stod vi og nød udsigten ud over vandet, hvor en flok legesyge delfiner svømmede rundt i brændingen. Fed campingplads og megafed strand – Tallow Beach – syd for Byron, ved campingpladsen. Her bruger vi meget tid og slås om vores yndlingshåndklæde – pocket towel fra Grejfreak – som fylder utrolig lidt, men kan bruges til både håndklæde og nederdel. Vi har kun ét med, hvilket er tre for lidt, har vi erfaret 😉

Surfer ved The Pass, Byron Bay
Roadtrip Australien
En singer-songwriter synger for strandgæsterne
Den legendariske Balcony Bar & Oyster Co.

Få inspiration til oplevelser i Australien hos Your RV Lifestyle, som har lavet en liste med de 100 Best Things to Do in Australia.

Cape Byron Lighthouse
Legesyge delfiner
En masse surfere, der kæmper om de samme bølger
roadtrip Australien
Tallow Beach, Rasmus med vores yndlingshåndklæde fra Grejfreak

Coffs Harbour – mange sagde, at vi skulle tage hertil, så det gjorde vi. Men jeg var ikke helt vildt imponeret. Vi spiste lækker burgermad på havnen og lagde os så ned på stranden, hvor der er en utrolig lang og høj (over vandoverfladen) pier, som folk hopper ud fra. Der er flere strande i byen, men denne vandt altså ikke min begejstring, da det føg med sand (en kommende storm, som vi oplevede i Port Macquarie, viser det sig). Men på mig virkede hele strandområdet sådan lidt kedeligt og forladt.

Coffs Harbour

Port Macquarie – 1 overnatning. Super hyggeligt sted. Vi nåede lige akkurat at indkvartere os, da det begyndte at hagle med hagl på størrelse med valnødder og blæste en pelikan. Det fløj rundt med kæmpe kogler fra træerne. Himlen blev kulsort og det hele varede en halv time og så klarede det op igen. En milliard flagermus umiddelbart efter fløj ind over campingpladsen og skræppede op – som om uvejret havde vækket dem. Et ret fascinerende syn. Flot gåtur langs breakwater med mindesten, som folk har malet. Lækker strand for enden af campingpladsen.

Breakwater – langs campingpladsen ned til stranden for enden
Roadtrip Australien
Flagermus i en lang stime henover himlen. Det fortsatte i timevis.

Newcastle – en by vi kørte til, for at spise frokost og måske sove der, hvis vi havde lyst. Lige som vi ankom til byen, skød de kanoner af, for at fejre et eller andet. Det bragede så højt, at vi stoppede ind til siden, fordi vi troede, vi punkterede. En mand i en parkeret bil foran os kom ud og så, at jeg tjekkede vores dæk, og fortalte, at han lige havde gjort det samme, indtil det gik op for ham, at det var kanonskud. Byen tiltalte os egentligt ikke, så efter vi havde spist en hyggelig frokost på en café gemt godt af vejen (det er alle spisestederne her i byen på underlig vis), hoppede vi i camperen igen og kørte videre sydpå.

The Entrance – 1 overnatning – virkelig smuk campingplads vi endte på her med udsigt ud over en sø. Campinglivet, når det er bedst. Byen The Entrance er ikke noget særligt. En pokkers masse madsteder og isbutikker nede ved Memorial Park ved Marine Parade, men overhovedet ikke særlig hyggelig. Gåturen til byen fra vores campingplads var til gengæld virkelig smuk og vi gik den glædeligt tilbage igen og glædede os til at komme hjem til den smukke og fredelige udsigt.

Vores fredelige campsite i The Entrance

Ankomst til Sydney, som du kan læse mere om her. Alt i alt fik vi kørt turen på omkring 6 dage inklusive alle vores stops.

Følg også med på Instagram og Facebook, hvor jeg løbende opdaterer billeder fra vores 4 måneders rejse 🙂