5 bedste til Split, Trogir og Brač

Vi ankom med fly til Split og lejede en bil i lufthavnen, hvorfra vi kørte til Trogir, som kun ligger 7 minutters kørsel fra lufthavnen. Vi havde glemt at reservere børnesæder til bilen, hvilket nok ikke er så smart i højsæsonen. Alt var selvfølgelig totalt udsolgt, så vi måtte i Lidl og købe to store pakker køkkenrulle, som børnene kunne sidde på, så de også kunne se ud af ruderne. Der er mange penge at spare, men de holder ikke evigt, så vi måtte undervejs købe et nyt parti – denne gang toiletpapir – som vi til slut efterlod i vores airbnb lejlighed (til ejerens store begejstring, fordi hun nu havde toiletpapir til året ud).

Mine 5 bedste anbefalinger

1. Charmerende Trogir

Og ja, det tog kun 7 minutter at køre til Trogir, men til gengæld stod trafikken helt stille, da vi kom til byen og brugte en halv time på at holde i kø indtil vi fandt en af de parkeringspladser, som der var kamp til stregen om.

Trogir er en vidunderlig by fuld af charme, hvor den gamle bydel, som også er en af de mange Walled Towns med brostensbelagte labyrint-gader, er placeret på en lillebitte ø forbundet med broer til henholdsvis fastlandet og den noget større ø Ciovo Island. Til trods for de mange biler og massive trafik, formår byen alligevel at rumme alle, så det hverken virker overrendt eller stressende.

Byen ligger ca 30 minutters kørsel fra Split, så du kan nemt tage en hurtig getaway hertil, hvis din ferie primært går til Split.

Den gamle bydel, Trogir
Trogir

2. Ø-ferie på Brač

Efter et par timer i byen, kørte vi ned til havnen i Split og ventede på færgen til Brač, hvor vi havde booket tre overnatninger på øen. Du skal lige være opmærksom på, at du godt kan bestille færgebillet hjemmefra med Jadrolinija men du kan ikke bestille plads, så det er først til mølle nede i havnens bilkø. Færgen til Brač tager 45 minutter (der er toiletter og kiosk på færgen) og i højsæsonen sejler den 12 gange i døgnet. På deres hjemmeside kan du se tider og priser.

Da jeg skulle vælge hvilken ø vi skulle tage ud til fra Split (som efter sigende også skulle have fantastiske strande, hvis ikke der er tid til ø-hop) startede jeg med øen Vis, som skulle være den mest hemmelige og uspolerede. Indtil jeg læste at den nyeste Mamma Mia film er optaget derude og har trukket en strøm af turister med sig. Så var de oplagte valg Hvar og Brač. Hvar går for at være meget posh og for jetsetterne, så det afgjorde for mig, at vi tog Brač. Og det fortrød jeg bestemt ikke.

Split Trogir Brač Balkan getaway
En af de mange smukke strande på øen Brač

3. Kroatiens mest fotograferede strand, Zlatni Rat

Ikke alene er øen utrolig smuk, den kan også prale af at have den mest fotograferede strand i hele Kroatien. Zlatni Rat, også kaldet Golden Horn. Dens særprægede form kan ses i mange rejsebrochurer, hvilket har gjort den til et af symbolerne på kroatisk turisme. Den er også smuk, men faktisk smukkest set fra oven, hvor den som grenen i Skagen munder ud i en spids i vandet. Stranden er hvide småsten og midten af tangen, der går ud i en spids, er dækket af fyrretræer.

Vi tog dertil en eftermiddag. Folk ligger som sild i en tønde (på nær børnefamilierne, som søger ly inde i midten under alle fyrretræerne). For ikke at tale om parkeringen, som koster 70 Kuna (svarer til 70 kr.) for en dag. Så var vores egen strand på campingpladsen meget bedre. Og vandet er helt absurd smukt. Og krystalklart.

Men når det nu er sagt, prøvede vi en oppustelig luftmadras formet som en sofa som blev trukket efter en speedbåd. Det gik stærkt og jeg måtte lige råbe til mine børn at jeg elsker dem, fordi jeg et kort øjeblik ikke var sikker på, at jeg ville se dem igen. Alt i alt havde vi en utrolig hyggelig og sjov eftermiddag på stranden, men jeg vil mene, at man ikke går glip af noget, ved at undgå den.

En anden ting Brač er kendt for, er øens hvide sten som ikke bare er brugt til at bygge Diocletians Palace i Split med sørme også Det Hvide Hus i Washington.

Ude på spidsen af den famøse strand Zlatni Rat
Børnefamilierne søger ly for solen under fyrretræerne
Crazy Ufo, kaldte de denne herlige vandsport

4. Glamping på Aloa Camping

Aloa Camping havde vi booket et telt med rigtige senge – glamping (sidst vi prøvede det var i Costa Rica, hvor vi boede fabelagtigt på Driftwood Glamping & Boutique Hotel). På Aloa var der ikke pool og det var slet ikke så bohemian og stilet som Driftwood, men det kunne sjovt nok godt måle sig med det alligevel. Jeg så nogle andre huse man kunne leje på campingpladsen og der var også mange der havde almindelige telte eller campingvogne, men jeg så kun et telt som vores. Med til teltet var der et skur indeholdende et lille køkken og en udendørs spiseplads med plads til fire. Selvom vi var her i juli, føltes det som om vi havde det hele for os selv. Helt enestående.

Derudover var der en lounge, vi kunne slænge os i, en simpel restaurant og mulighed for at leje udstyr til surfing, SUP board og kajakker.

Byen Bol, som kun er ti minutters kørsel fra campingpladsen, har et hav af restauranter, supermarkeder, souvenirbutikker og er i det hele taget en ret charmerende lille havneby. Supetar, som er den by, man sejler til er også lille og hyggelig, men har meget trafik pga. færgen.

Split Trogir Brač Balkan getaway
Udsigten fra vores vidunderlige glamping-telt
Vores skønne glamping telt
Glamping teltets tilhørende spiseplads og lille køkken
Vores private strand

5. Splits labyrintiske brostensgader

Efter vi havde misset den første bilfærge tilbage til Split kom vi lige akkurat med den næste og – igen det der med at man bare skal komme i god tid og håbe på det bedste – parkerede vi inde i Split og tilbragte nogle timer i den gamle bydel og nede ved havnefronten. Split er godt nok Kroatiens næststørste by, men stadig kan den virke som en hyggelig og charmerende lille havneby. Særligt hvis du opholder dig i den gamle bydel med de labyrintiske snoede brostensgader. Dog skal man ikke tage fejl af, at byen med sine fine forbindelser til Dalmatiens øhav, hurtigt kan få alle omfartsvejene til at blive et stort trafikknudepunkt. Også de store krydstogter har gennem de seneste år fundet ud af, at Split og området omkring byen, er smukt.

Hvis du er glad for antikke ruiner, søjler fra den romerske storhedstid og historie fra 1600-tallet, så må du ikke gå glip at en rundtur inde i Diocletians palads. Hele byen er bygget op omkring det romerske palads og det er derfor helt og aldeles elegant blevet en integreret del af den gamle bydel, som i dag er på UNESCO’s liste over bevaringsværdig kulturarv.

Da vi havde spist frokost og is og faret lidt vild i gaderne gik turen videre til Mostar. Her var vi blevet varskoet, at det kan tage utrolig lang tid at krydse grænsen til Bosnien-Hercegovina, men igen var det som om vi var her uden for højsæsoner. Der var ikke et øje og vi havde alle vejene for os selv. Måske skyldes det, at det var mens England og Belgien spillede bronzekamp ved VM, jeg ved det ikke.

Diocletians Palds midt i den gamle bydel i Split
Den mondæne havnepromenade i Split
De små snørklede brostensgader i den gamle bydel i Split

Efter nogle hyggelige dage ved vandet, gik turen videre over grænsen til Bosnien-Hercegovina, hvor vores første stop var Mostar.

Fakta om Kroatien:

• Valuta: Kuna (HRK) – 100 Kuna = 100, 47 kr.
  • Hovedstad: Zagreb
  • Indbyggertal: 4,3 mio., befolkningstæthed 75,8 indb./km2
  • Indbyggertal i Split: 178.000
  • Sprog: Primært kroatisk
  • Visa: Ikke nødvendigt fra Danmark
  • Vaccination: Tjek vaccineportalen her

Få meget mere inspiration om Balkan her.

Du kan også følge med på Instagram og Facebook.

Vil du holdes opdateret, så skriv dig op, så du får direkte besked, når der er nyt fra Janeaway.dk. Det kan du gøre lige ude til højre.