Getaway rundt i Italien med børn

Ren afslapning i Cinque Terre og et typisk syn i Italien

Mange familier valfarter til Sydeuropa hver sommer. Jeg er udmærket klar over, at der er sol og strand-garanti, men jeg føler ikke, jeg er gået glip af noget, ved at have valgt at holde vores juli måneder i Danmark eller Sverige de sidste mange år… Indtil det pissede ned en hel sommer. Så vi hoppede med på bølgen, og besluttede os for Italien.

Og når beslutningen er taget, skal det ikke gøres halvt. Jeg begynder straks at researche på alt fra byer, madsteder, overnatning, dykning, strande og selvfølgelig hvordan vi kommer fra A til B. Pludselig havde jeg MANGE ønsker på listen, særligt da børnene også blev spurgt, om de havde nogle specielle ønsker. Og det havde de. Den ene ville se vandet i gaderne i Venedig. Den anden ville se det skæve tårn i Pisa. Jeg selv havde Cinque Terre og Sardinien på min liste. Sardinien delen har jeg skrevet om separat, og den kan du læse om her.

En getaway på børnenes præmisser

Jeg synes, det er hyggeligt at børnene også har en aktie i, hvad der skal ske. Det meste af tiden bliver de, mindre frivilligt, slæbt fra det ene til det andet. Så når de har et say i planlægningen, tager de det saftsusme også seriøst.

Med 17 dage at gøre godt med og de forskellige ønsker der skulle opfyldes, lykkedes det at lave et fint program, hvor vi kom omkring det hele – and then some. Jeg endte med at have vores rundtur proppet ind i et excel-ark, for at have styr på de fire flyvninger, to billejer med afhentning ét sted og aflevering et andet sted samt syv forskellige overnatningssteder. Måske lige i overkanten med så mange steder til 17 dage. Men det fungerede og alle var glade (det meste af tiden!). Tænker umiddelbart at 3-4 overnatningsteder havde været optimalt, men pyt!

Jeg har meget på hjerte fra vores rundtur, så det er delt lidt op i flere indlæg, for at begrænse længden.

Vi startede i Venedig, som bare er så smuk, idyllisk og romantisk – få flere oplevelser i Venedig og rejsetips her. Efter to dage i byen med de mange kanaler, fløj vi til Sardinien, som er blevet mit nye drømmerejsemål. Læs meget mere om Sardinien og lad dig inspirere her.

Et døgn i Firenze skal man ikke kimse af

Efter 9 dage på Sardinien, fløj vi til Firenze, som jo bare er smuk, skøn, forførende og fantastisk. Vi havde kun et døgn. Det brugte vi effektivt på at spise en masse god mad og gå, gå, gå for at få så mange små snørklede og finurlige gader med.

Vi kom meget omkring, og varmen plus ungernes små ben gjorde naturligvis, at vi holdte en del is og kaffepauser. Du skal selvfølgelig ikke snyde dig selv for at gå en tur rundt om Duomoen Cattedrale di Santa Maria del Fiore. Og også gerne indenfor, hvis det er muligt. Og så kan du snildt lige gå en tur forbi rådhuset Palazzo Vecchio på vej ned til Ponte Vecchio, som er den kendte bro med et hav af smykkebutikker (og endnu flere mennesker). Firenze har så mange stemningsfyldte pladser og alt er ligesom i gåafstand, så det er ret nemt at finde et perfekt hjørne, hvorfra du kan sidde og kigge på alle de forbipasserende. En af mine yndlingsbeskæftigelser.

Italien Getaway
Duomoen, som tager pusten fra en
Terrorberedt på alle store pladser
Skøn italiensk kaffepause

Stemning på Piazza del Mercato Centrale
Fortrukne køretøj i de smalle italienske gader
Ponte Vecchio
Udsigten ind over byen

Supercool at forhindre Pisa tårnet i at vælte, eller?

Fra Firenze kørte vi forbi Pisa efter ønske fra den 7-årige. Du har jo ikke været der rigtigt, hvis ikke du har taget et billede, hvor det ligner, du forsøger at forhindre tårnet i at vælte… Det skal jeg nu nok alligevel skåne dig for, så her bare et helt almindeligt billede af det imponerende tårn. (Jeg overvejer at lave en billedserie af alle de kiksede billeder a la holde-Pisa-tårnet, med min mand i hovedrollen). Tårnet er så populært, at vi skulle vente i fire timer, hvis vi ville op i det, hvilket vi ikke lige have tid til, så knips knips og videre med os med retning mod Cinque Terre.

Det skæve tårn i Pisa

Getaway til Cinque Terre med resten af Europa

Ankomst til Riomaggiore, den første af de fem byer, hvor vi skulle have tre overnatninger på det dejlige Hotel Villa Argentina. Jeg havde booket det igennem in-italia, som jeg er blevet storfan af. Det var et godt valg, at vi boede i en af de fem byer, så vi kunne tage frem og tilbage mellem dem uden for rushhour. Min veninde var der med sin familie på en endagstur og sagde, at det var helt håbløst, så mange turister der var.

Det oplevede vi også, men mest når endagsturs-turistbådene kom ind i havnen. Men i og med at vi boede der, fik vi nogle stjerne øjeblikke om morgenen og aftenen, før invasionen. Vi var selv med båd og tog til de andre byer, og jeg må indrømme, at trods skønheden, forsvandt noget af glæden, når man gik i vanvittig langsom kø ud af toget og blev presset sammen som sild i en tønde.

Du kan læse meget mere om vores tur i de fem smukke byer i Cinque Terre her.

cinque terre
Balloner og pangfarver i Riomaggiore, Cinque Terre

Italiens riviera er bestemt ikke for fattigrøve

Da vi forlod Cinque Terre, kørte vi til Rapallo længere nordpå ved Den Italienske Riviera. Byen er hyggelig med en flot strandpromenade der ender ud i stranden.

Selve centrum er meget lille og man kan gå til alt. Vi boede på et meget hyggeligt familiepensionat Elvezia kun 400 meter fra centrum. Nemt og bekvemt. Og her er det jo så skønt og taknemmeligt at rejse med børn, for hver gang man kommer til et nyt sted, bliver de ellevilde og synes bare det er meget federe end det forrige (selvom det slet ikke er det…).

Rapallo

Portofino

Jeg ville gerne en tur til Portofino, da jeg havde læst, at det er et must, hvis du er i Ligurien. Fra tidligere at have været en lille fiskerlandsby, er det nu en hip luksusferieby med den ene lystyacht i millionklassen efter den anden. Charmen i byen er ikke til at tage fejl af, men hold nu magle det er da det rene rip off at spise der.

Vi fornemmede klart, at det er stedet du tager til, hvis du gerne vil blive set. Og det gør ikke noget, hvis du som mand har sejlersko på og som kvinde har silikone i læberne og en LV taske over skulderen. Tak for kaffe. Vi fik det set, spist en way too expensive frokost og betalt i dyre domme for parkering. Men så fik vi da det med. Og jeg synes ikke det var forgæves, for kyststrækningen mellem Rapallo og Portofino er simpelthen så smuk og billedskøn. Så alene den tur, ville jeg gerne køre igen.

Portofino
Restaurantejeren hvor vi spiste frokost… lidt botox måske?
Yacht i Portofino

Vores rundtur lakker mod enden og vi har kun Bergamo tilbage, som vi udelukkende skal til, for at flyve hjem med Ryanair fra Orio al Serio lufthavnen. En hjemtur der endte med at vare 28 timer – helt helt anden historie…

Bergamo viste sig at være en utrolig flot by, som støder op til et stærkt bakket terræn, og den gamle bydel som hedder Citta Alta ligger på en høj, omgivet af en bymur. Citta Bassa er den nyere bydel, som ligger lavt ved foden af Citta Alta. Man kan godt gå, køre eller tage en bus op til Citta Alta, men sjovest, særligt med børn, er det at tage gondolen, som hedder Funicolare og tager 2 minutter fra bund til top og koster ca. €12 for to voksne + to børn t/r.

Bergamo set fra Citta Alta

Hvad er dine bedste oplevelser i Italien? Del gerne ris, kos, kommentarer og hvad du ellers kan finde på.

Og læs mere om andre getaways her.