Road trip, Melbourne til Adelaide

Fra Sydney drønede vi mod Melbourne og stoppede kun et enkelt sted på halvvejen i en lille flække – Albury – hvor vi havde en enkelt overnatning. Super hyggelig og lille campingplads med en lille pool med 70 gæster (overdrevet), fordi der var omkring 40 grader (ikke overdrevet). Efter 3 dage i Melbourne svingede vi øst-over til Phillip Island inden turen fortsætter langs Great Ocean Road vestpå til Adelaide

Phillip Island – 1 overnatning. Knap 2 timers kørsel sydøst fra Melbourne ligger øen Phillip Island, som er mest kendt for sin Penguin Parade. Hver aften ved solnedgang vender de små pingviner i parade tilbage i land efter en dags fiskeri i havet. De trisser op til de andre pingviner i pingvinkoloniens reder i klitterne. De pingviner, der er heroppe, er ved at skifte pels, hvilket varer 17 dage, hvor de ikke kan komme i vandet. Som tilskuer sidder du på en platform med fint udsyn over stranden og de små væsner. Efterfølgende, når du har set nogle af pingvinerne komme op af vandet, er det sjoveste, at trække sig tilbage og gå langs boardwalken, hvor du ser pingvinerne rulle rundt af glæde over at se hinanden. De vælter rundt i omfavnelse og glæde og ligner noget, der er taget ud af en Pingu tegnefilm. Gennem natten nyder de gensynet og er så ude i havet igen inden solopgang. En helt magisk oplevelse, som vi overvejede at droppe, fordi jeg var bange for, at det var en turistfælde og alt for kommercielt og overrendt. Men det er det ikke. Det er lavet så fint, er supergodt organiseret og virkelig afslappet. Efter showet kører vi en kort tur i mørket til Berrys Beach, hvor vi overnatter på p-pladsen og vågner op til kænguruer der hopper rundt på marken omkring os. Vi laver morgenmad, går en tur på stranden og kører videre mod Great Ocean Road.

Penguin Parade, Phillip Island

Great Ocean Road…

Torquay er kendt for at være hjemstedet for surfing og har også en af de vildeste surferstrande, Bells Beach, hvor der hver februar afholdes surfer-konkurrencer. Byen er også hjemsted for surfermærkerne Quicksilver og RipCurl. Så er du til surferlooket, er det her du skal gøre nogle kup i de store outlets. Vi parkerer bilen i den forkerte side af vejen, spiser en lækker frokost på Sandbah Café og kommer tilbage til en parkeringbøde på AUD $97. Pis osse. Hvor skulle vi vide fra, at man ikke må parkere med snuden den forkerte vej – vi er jo bare turister?

Surfing, Bells Beach

Anglesea  – 2 overnatninger. Vi stopper ind i denne lille hyggelige flække, som er den næste af de mange små byer, der ligger som perler på snor langs Great Ocean Road. Vi bor på en skøn campingplads lige ned til stranden, som vi også får besøgt et par gange. Mest for at gå ture. Poolen og spa bliver til gengæld flittigt brugt til at bade i. Og så er der beachvolley bane og minigolf. Men fedest er det, at kænguruerne hoppede omkring lige ude foran vores rullende hjem.

Kænguruerne, der hopper omkring vores motorhome på campingpladsen

Lorne – en af de større byer på strækningen. Her er en vidunderlig strand og ellers butikker og spisesteder langs Great Ocean Road. Vi stoppede kun ind for at fylde diesel på og spise en skøn frokost i solen.

Skøn frokost i Lorne

Apollo Bay – 3 overnatninger. Vi boede på BIG4 campingpladsen, som har den mest vidunderlige udsigt ud over standen og bugten. Virkelig lækkert. Og fed stor legeplads og andre danskere, som havde tre børn, som vores blev gode venner med. Alt i alt et super sted. Fra campingpladsen, som ligger lige inden du kommer ind i byen, er der en sti på 1,4 km nede langs stranden ind til centrum, hvor der er spisesteder og butikker.

Apollo Bay
Road trip
Med tre overnatninger i Apollo Bay, fandt vi hurtigt et favoritkaffested

Fra Apollo Bay kører vi ned til Cape Otway Lighthouse Station, hvor vi går en tur ved fyrtårnet, hører en aboriginal fortælle om hvordan det oprindelige folk levede i og af naturen. På vej tilbage gennem Otway National Park til Great Ocean Road, stopper vi op for at se på koalaer i eucalyptustræerne.

Cape Otway Lighthouse
Nuttet koala i Otway National Park

Gipson Steps – vildt smuk udsigt ned over stranden og de modige surfere, der vælter dig rundt i de enorme bølger. Helt klart stop her, det er SMUKT!

Gipson Steps

Twelve Apostle – også utrolig smukt – og ikke mindre smukt af, at vi havde set det før. Og faktisk tog vi også tilbage dagen efter igen, da man skal gå 1-2 km ud til platformen, hvorfra udsigten er smukkest, og Karla havde slået knæet, så hun ikke kunne gå med. Så hun fik lov dagen efter.

De Tolv Apostle, Great Ocean Road

Der er flere forskellige historier om De Tolv Apostle, som er de kalkstens-formationer, der står op fra vandet, og som der i øvrigt ikke længere er tolv af. Rygtet lyder at navnet i sin tid blev ændret til De Tolv Apostle, for turismens skyld. Og at der i øvrigt aldrig har været tolv fra begyndelsen.

Loch Ard Gorge – vildt imponerende udsigt og flot strand med pulversand. Da vi ankom, var der en flok asiatiske turister som fyldte hele stranden. ALLE skulle have et billede med deres selfiestick og så skulle de stå lidt anderledes og så skulle der en anden til at hjælpe med at tage billede og og og. Så jeg tog billeder af dem i stedet… Dagen efter fangede jeg heldigvis et billede af en menneskeforladt strand med smuk udsigt.

Loch Ard Gorge

London Arch – som hed London Bridge, indtil den inderste del af broen kollapsede i 1990. Ligesom alt det andet (hvilket også inkluderer alle de look-outs, hvor vi ikke stoppede), er udsigten også bjergtagende og smuk her.

London Arch

Port Campbell – Lille flække, som jeg husker som vildt hyggelig, da vi var her for 11 år siden, men jeg synes virkelig ikke der var meget at komme efter, ud over en lille hyggelig strand. Og da alt var optaget på deres campingplads, kørte vi videre til en hyggelig campingplads i den næste by Petersborough. Vi så ikke meget af byen, for vi overnattede kun, for at tage tilbage til De Tolv Apostle og derfra videre mod vest.

Great Ocean Road

Port Fairy – en utrolig hyggelig lille fiskerby. Charmerende kaffesteder og caféer. Det virker som om tiden har stået stille her i byen og jeg føler straks, jeg er sat tilbage til da ruder konge var knægt. Vi spiste frokost inden vi kørte videre til Mt. Gambier.

Port Fairy

Mt. Gambier – 2 overnatninger – en by jeg aldrig havde hørt om før og blev meget positivt overrasket over. Byen ligger i Limestone regionen i South Australia. Her kan du se den smukke Blue Lake, som er en kratersø beliggende i en sovende vulkan. Søen skifter farver i starten af november fra dysterblå til intens dyb turkisblå næsten natten over. Og denne dybblå farver bliver indtil februar, så vi var heldige at nå at opleve den. Der er 3,6 km rundt om søen med mange fine udsigtspunkter. I Mount Gambier finder du også Umpherston Sinkhole som lavet til en fin have. Sinkholes er opstået efter at loftet i store kalkstenshuler er kollapset, og denne er helt sikkert et besøg værd.

Blue Lake, Mount Gambier
Umpherston Sinkhole, Mount Gambier

På vejen fra Mount Gambier til Adelaide kører vi forbi en lille by, Coonalpyn, hvor vi imponeres af den flotte silo art. Og det viser sig, at der er utrolig meget silo art rundt omkring i Australien og at nogle ligefrem laver road trip ruter efter de imponerende siloer.

Coonalpyn Siloerne

Adelaide – 2 nætter. Det kan du snart læse mere om. Herfra afleverede vi campervanen og fløj til Perth til et nyt road trip eventyr i Western Australia.

Få inspiration til oplevelser i Australien hos Your RV Lifestyle, som har lavet en liste med de 100 Best Things to Do in Australia.

Følg også med på Instagram og Facebook, hvor jeg løbende opdaterer billeder fra vores 4 måneders rejse 🙂