Getaway til Indiens smukke kaos

Indien Getaway

Indien er virkelig et af de lande, jeg rigtig gerne vil tilbage til. Én ting er, at alt er meget billigt, men Indiens rige kultur og i særdeleshed farverige og krydrede køkken, er ganske simpelt en stor oplevelse for en lille dansker.

Lige så uoverskueligt og kaotisk det er, lige så nærværende og eventyrligt er det. Lige så støvet og usselt der kan være, hvis du kigger til højre, lige så farverigt og imponerende kan det være til venstre. Jeg er vild med det.

Welcome to Delhi

Det første møde med en meget anderledes kultur

Vores første møde med Indien var en sen aften, hvor vi ankom til New Dehli. Den by blev jeg af en eller anden årsag ikke helt gode venner med. Jeg syntes, den var for støvet, larmende og jeg så mig selv hoppe frem og tilbage i trafikken med livet som indsats, for ikke at blive drønet ned at en knallert, der var tunet lidt mere end hvad der er tilladt – og med lidt for mange passagerer.

Indien Getaway
Der er altid plads til én til

Efter en nats søvn, vågnede jeg op til samme følelse. Måske det bare var diset, men jeg fornemmede, at der var så meget støv, at jeg aldrig helt kunne se klart. Og ellers tror jeg måske bare, det er dét, andre kalder et kulturchok.

Jeg skulle i hvert fald lige vænne mig til den kaotiske dagsorden, da Indien bedst kan beskrives som crazy! Intet mindre. Men men men, alt det gode tilkommer dén der venter… Der gik få dage og så elskede jeg alt og så anderledes på tingene. Støv er da bare støv og vi vasker da bare i morgen. For ikke at nævne, hvor god jeg blev til at zig-zagge gennem virvaret af forskellige transportmidler, overlæssede cykler, dyttende tuk-tuks og hvad de ellers kan finde på at transportere sig selv på.

Indien Getaway

Der er altid plads til en kasse mere

Tro ikke det værste – stol på din sunde fornuft

På togstationen i New Delhi opholdte vi os et par gange tidlig tidlig tidlig morgen eller sen aften, for at tage på ture, og der havde jeg en skummel fornemmelse af, at alle inderne var fuskere og ville overfalde mig.

Jeg kan huske, jeg syntes, det var vildt ubehageligt, selvom jeg skal være den første til at overbevise andre om, at der ikke sker en pind.

Og JA, der er mange indere, der snyder, men der er mindst ligeså mange, nok flere, der er så gæstfrie og hjertelige, at det halve kan være nok. Så det var godt, jeg lige fik taget mig en meget dyb indånding og lod dem tvivlen komme til gode. For der skete ingenting – det var mig der så spøgelser og havde læst lidt for mange steder i vores Lonely Planet omkring de forbehold man skulle tage. Lidt ligesom da jeg var i Mexico, og der stod i guidebogen, at man lige skulle tjekke under sengen om der lå en desperat mexicaner, der ville overfalde én. Fedt nok, så fik man da heller ikke sovet på dén ferie!

Just look, just look

Jeg elsker indernes forsøg på at få dig til at købe ALT – men alligevel har jeg det også lidt tvetydigt med deres ’just look’ i alle butikker. Selv hvis jeg netop bare kigger og har set alt hvad der er at købe i butikken, bliver jeg overfaldet med et ‘just look, just look’.

Og da jeg nærmer mig udgangen, møder jeg et ekstremt insisterende forsøg på at inviterer mig indenfor igen, i håbet om at jeg køber en eller anden lille dimsedut. Det kan virke virkelig anmassende og lige modsat deres hensigt. Til trods for, at jeg lader mig irritere af det, og beslutter mig for ikke at købe noget, kommer jeg sjovt nok altid ud derfra med en lille bitte pose. Godt der var en del niecer og nevøer der skulle købes små gaver til 🙂

Og der var plads til alt det jeg købte, for jeg havde proppet min taske hjemmefra med alt det tøj, jeg kunne undvære, så jeg kunne give det væk undervejs. Det var så hjerteskærende, at se glæden over et enkelt stykke tekstil. Og da jeg en dag så den samme dreng i gadebilledet, som havde fået noget tøj af mig, kunne jeg ikke undgå at smile, da jeg så, at han kom løbende i sin nye ‘Kilroy Travels’ t-shirt.

Indien Getaway

Ufattelig stor forskel på rig og fattig

Jeg blev virkelig overrasket over kontrasten mellem rig og fattig i Indien. Ikke over at den eksisterer, for det gør den stort set alle steder, men jeg har aldrig oplevet forskellen så markant før. Værst er det i Mumbai, som er Indiens handelsmæssige hovedstad, med et indbyggertal på ca. 20 millioner. Indbyggertallet i Indien er på omkring 1,2 milliarder mennesker. I følge Verdensbanken lever 433 millioner indere for under en dollar om dagen! Det antal fatter man jo slet ikke, som en lille dansker som mig.

Sightseeing for alle pengene, eller nærmest gratis

Nå, tilbage til udgangspunktet… Ud over at New Delhi har Lotus templet, Gandhis fodspor og andre større mustsees, tog vi en tur til Agra med toget, hvor vi var på Chair Car Class – et udmærket tog, hvor alle sæder vender i samme retning, som i en bus.

Det tog to timer pr. vej og kostede kr. 120,- pp. inkl. kaffe og vand. Da vi ankom til Agra, hyrede vi en taxa til at køre os til Agra Fort, Fatehpur Sikri og Taj Mahal. Vi betalte 850 Rupees, svarende til kr. 125,-. Temmelig billigt for to mennesker på en heldagstur – og ja tak, det tog hele dagen, for vi skulle ind tre-fire steder og se butikker ’just look’ mens de forklarede hvor meget det kostede og hvordan man kunne få det bragt hjem til Danmark. Den del kunne jeg, som du nok har forstået, godt undvære, men lur mig om ikke jeg fik købt noget alligevel.

Trods det, en rigtig sød indisk chauffør/guide og en smuk tur til de flotte bygnings-mesterværker. Særligt Taj Mahal var så imponerende – både historien bag, men også fordi jeg ikke havde forestillet mig, at det var SÅ smukt. Imponerende!

Lotus templet
I Gandhis fodspor
Abe i Agra
Fatehpur Sikir
Taj Mahal

Mumbai – gigantisk by med masser af luft

Mumbai er en meget interessant og en smuk by. Også selvom jeg, som før skrevet, aldrig har oplevet forskellen på rig og fattig større end her, hvor Asiens største slumkvarter er. Vi opholdt os mest i turistområdet Colaba.

Der er en fantastisk strandpromenade i byen og dét, at der er en masse strande, gjorde, at jeg kunne ånde på en helt anden måde i byen, end jeg kunne i Delhi.

Stranden, promenaden og hovedgaden med den fantastiske Café Leopold (som blev vores absolutte stamsted), var de primære områder, vi færdedes i.

Gate To India
Chowpatty beach

For at komme til Goa uden at spilde en dag, tog vi nattoget fra Mumbai. Det tog 12 timer og vi havde bestilt det hjemmefra (til rejsebureauets fordel, for det kostede os kr. 300,- pp.) Men nogle gange er det fedt, at betale for at have ro i maven, og vi slap for en lang ustruktureret kø på togstationen. Så egentligt var det det hele værd!

Posten skal ud…

Masser af nye venner i Goa

Goa er guddommelig – vi boede i Colva på et hyggeligt lille sted med pool, Star Beach Resort. Stranden er smuk og egentligt ikke særlig overrendt, så der var rig mulighed for at få snakket med de kære indiske børn, der kom og slog sig ned hos os, for at sælge ud af deres varer.

De var virkelig søde og jeg er led ved at sige, at jeg somme tider var nødt til at blive ved poolen på hotellet, for at holde pause fra alle mine nye indiske venner, som jeg købte smykker, nødder, sharoner med mere af. De var så søde og vi havde en fest og jeg fik delt alt mit tøj ud til dem, som de med begejstring hoppede i med det samme.

Så pool-dagene var mest, når jeg (egoistisk) ville læse uforstyrret i min bog. Og strand-dagene hyggede vi så med vores venner og tog på vores stamsted ’Lukes Place’, hvor vi nød en lækker indisk frokost og en Kingfisher sammen med den smukke udsigt ud over vandet.

En af mine nye veninder på stranden i Colva, Goa

Husk at ‘købe dig fattig’ på markedet

Jeg kan anbefale, at du tager på Flea Market ved Anjuna Beach – som kun er der om onsdagen. Det er jo latterligt, så billigt det hele er. Jeg købte fem tørklæder, ur, taske, solbriller, kasket og et par sko. Det blev knap nok 150 kroner.Det er ikke fordi man ligefrem køber sig fattig.

Turen dertil var halvanden times taxatur fra Colva. Vi betalte taxachaufføren 170 kroner t/r inkl. fire timers ventetid på markedet. Det er lige til at overskue. Og sjovt nok, er prisen virkelig god for dem, så chaufføren, syntes han havde skudt papegøjen.

Et andet godt marked er Saturday Night Bazaar, det ligger i Baga. Vi kørte til markedet i en taxa og betalte ligeså lidt som til det andet marked. Alle var glade!

Anjuna Beach
Saturday Night Bazaar, Baga, Goa

Trafikken er for viderekommende

Generelt kører de ret vildt i Indien, det der med at vise hensyn, bruger de ikke så meget. Det gælder om at presse den foran med lys og horn, samtidig med at man prøver at overhale, selvom der er massivt modkørende. Og to spor kan uden problemer blive til fire spor, det går vi ikke så meget op i. Man skal dog lige trække ind, hvis det kommer en ged, eller en hellig ko gående. Til gengæld kan der være noget nær 12 i en enkelt personbil – sikkerhedsseler går vi heller ikke så meget op i…

Rørende billigt at bo og spise

På vores resort, fik vi vasket tøj, bestilt room service, spist mad i restauranten og ved poolen og fik det på regningen hver eneste gang. Da vi skulle tjekke ud, var jeg lidt bekymret for den samlede regning. Det havde jeg dog slet ikke behøvet, for den lød på ca. 250 kroner for det hele.

Det er bare for at give et indtryk af, HVOR billigt det egentligt er. Vores indiske rengøringsmand fik hvad der svarer til 30 kroner efter en uges ophold, og han sprang op og gav mig en kæmpe knuser og begyndte simpelthen at græde af glæde. Jeg elsker, når man kan gøre en forskel og når jeg kan glæde andre. Og så med så lidt…

Inderne er så supersøde og det er bestemt ikke sidste gang, jeg har sat mine små fusser på den indiske jord.

Går den, så går den

Jeg gad godt tilbage til Indien igen – måske på yoga retreat..? Har du, eller kender du nogle, der kan anbefale noget godt?

Læs flere rejsebeskrivelser her.

Vi fløj til Indien med Austrian Airlines med stop i Wien – rejsen varede omkring 11 timer. Det er noget tid siden. I dag kan du komme dertil meget billigere – bedste bud er pt. med Turkish Airlines, hvor man kan få en retur billet til New Delhi til kr. 2.670,-. Varigheden er dog 12 timer ud og 14 timer hjem.

Vi var afsted i 14 dage i alt og havde en uge i New Delhi inkl. Agra og derefter en uge i Goa.

Vi boede flere steder, men jeg må virkelig fremhæve hotellet i Colva i Goa Star Beach Resort.

Vi kom omkring med bus, tog og taxa/bil med privatchauffør.

Følg mig også på Facebook

2 thoughts on “Getaway til Indiens smukke kaos

• 26. februar 2017 at 21:36
    Permalink

Er Indien noget med børn? Yngste vil være 3 år
    (Vi går og er ved at finde ud af hvor 4-5 uger skal bruges næste vinter. Nok flere steder og ikke kun ET land. ‘En Indien ville jo kunne kombineres).

• 27. februar 2017 at 11:19
      Permalink

Hej Camilla,
      Gud hvor lyder det lækkert med 4-5 ugers rejse… Jeg var i Indien uden børn, men ville ikke være bange for at tage børn med. Det kunne eventuelt kombineres med Sri Lanka (som nogle kalder for lille Indien). Jeg er netop lige kommet hjem en ferie med familien i Sri Lanka – det er et sikkert hit hos børn. Og et nemt land at rejse rundt i. Du kan snart læse om det her på bloggen.