Moments from… Hong Kong

Hong Kong travlhed

Første stop på vores 4 måneders familie-eventyr starter i en meget kontrastfuld by. Jeg havde forventet mig meget af Hong Kong, fordi jeg endnu ikke har mødt nogle, der har besøgt byen uden at være imponeret. Og jeg forstår sagtens hvorfor. Byen skuffer bestemt ikke! Til trods for, at jeg ikke kan se sammenligningen med min favoritby New York – (HK kaldes ofte Asiens NY) – er det stadig en by med wow-faktor og i den grad en by med diversitet og overraskelser.

Mong Kok

Vi ankommer – efter en lang rejse via Beijing – i lufthavnen og hopper straks i en taxi til vores dejlige lejlighed, som vi har lånt gennem LoveHomeSwap (virkelig skønt med en hel lejlighed, eftersom hotelværelserne ofte er meget små i HK – og det vil vise sig at være sandt, for den sidste nat sover vi på ‘hotel’ – alle mand på 8kvm inde midt i et labyrintisk center på hovedgaden Nathan Street i Kowloon, der er som revet ud af Indiens kaotiske charme…).

Kortspil i skyggen i en baggård i Quarry Bay

Jeg mærker umiddelbart efter ankomsten, at det er en by for mig. Men akut jetlag overmander desværre både mig og resten af familien, så vi må smide os et par timer i sengen, inden vi vandrer ud i byen, som kun venter på at blive udforsket. Vi går ned af det stejle bjerg fra Mid-Level, hvor lejligheden ligger, til Central. Vi tjekker deres vilde julepynt ud, som stadig hænger overalt (måske julen virkelig varer lige til påske her?) og oftest er julepynten i form af julestjerner (blomsten) pakket ind i guldfolie forneden. Og jo flere jo bedre… nogle hotel-indgange kan næsten ikke modtage gæster grundet pynten.

Vi passerer de fine butikker med high-end-posh-facader som ligger side om side med nogle halvbeskidte baggårde og gyder med kinesisk street food (ikke på den moderne københavner-måde). Jeg er vild med kontrasterne.

Montane Mansion i Quarry Bay

Byen har det hele og selvom der er mange forskellige kvarterer med hver sin personlighed, oplever jeg, at mange af kvartererne alligevel har lidt af det hele. Du kan gå rundt og kigge på gallerier, vindues-shoppe med en coffee-to-go med følelsen af at være i en kæmpe international metropol og når du drejer om hjørnet, kan du dufte røgelsespindene fra lanternerne i loftet i et nærliggende tempel. Det får mig helt ned i gear og giver mig følelsen af at være ankommet til en lille asiatisk by hvor mindfulness er i fokus.

Man Mo Temple, Hollywood Road

Egentligt forekommer Hong Kong mig ikke som specielt raffineret, men mere som en kinesisk millionby, hvor der er lidt smuds i kanterne. Og denne mangel på raffineret-hed, er præcis det, jeg godt kan li’. At det ikke er gennempoleret og at byen stadig sniger sig ind på mig som lidt uopdaget.

Cat Street Antique Market

På vores fire dage i byen, går vi rundt i de mange gader og passerer en masse facader med flot street art. Vi finder den ene lækre kaffebar efter den anden, kigger på vilde bygninger, smager dim sum med den famøse egg waffle til dessert og shopper på de mange markeder. Temple Street Night Market, Ladies Market, små markeder i Mong Kok, som er et stort Chinatown marked i sig selv med neonfarvede lysskilte. Vi får footmassage i store fede massagestole efter en dag med mange kilometer i benene. Og vi opfører os som indfødte med hvide masker for næse og mund indtil jeg får klaustrofobi over ikke at kunne få luft. Godt det ikke er hverdag i København med de masker.

Hong Kong street art

Vi tager på en tur, jeg har booket hjemmefra gennem airbnbexperiences, hvor en fotograf viser os rundt til nogle af sine yndlings-foto-steder. Primært farverige beboelseskomplekser, hvor vi står i kø med ‘seriøse instagrammere’, for at få det perfekte billede. Og så lærer han os naturligvis også nogle fifs og tricks 🙂 Jeg er vild med at tage den slags ture og føler, jeg får noget ekstra og mere personligt end hvis jeg havde booket en tur igennem et bureau.

Tjek andre ture i Hong Kong ud her.

Facadebilleder af nogle af Hong Kongs mange farverige bygninger
Fotograferne vender linserne mod de europæiske børn…

Vi sejler med Star ferry, tager metroen, som fungerer superfint og måske er det mest pålidelige og punktlige i Asien (ud over togene i Japan og metroen i Singapore)… Octopus Cards er i øvrigt vigtigt at købe, hvis du har et par dage eller mere i byen.

Hong Kong Island skyline

Vi går igennem åndehullet Hong Kong Park og botanisk have som ligger utrolig smukt, som en lille oase midt i byen med skyskrabere omkring. Vi kører i ding dings (sporvogn) og sidder forrest, for at få den bedste udsigt.

Hong Kong Park
Ding Dings

Vi spiser god mad i Wan Chai – for det meste – dog var vi lidt udfordret, da vi prøvede en super lokal restaurant, hvor vi ikke fattede en dyt af menukortet og bestilte i blinde. Og så var restauranten løbet tør for koldt vand, så vi drak varm te til maden ligesom resten af gæsterne.

Menukort på lokal restaurant

Vi tager en tur op til Victoria Peak, det smukkeste udsigtspunkt (har jeg set på andres billeder – det var ualmindelig overskyet, da vi var her), hvor vi gik hele vejen omkring på Lugard Road… Det er klart en ommer, for udsigten var svær af få øje på – det må være, når vi kommer igen – og det gør vi til april, så er vejret måske bedre… håber jeg. Vi sidder på Tsim Sha Tsui promenaden efter at være gået ned ad den meget farverige Nathan Street og ser på lysshowet – Symphony of Lights og nyder den sidste aften, inden vi skal videre i lufthavnen næste morgen. Vi er blevet rigtig godt underholdt og føler os rige på oplevelser, inden vi skal videre til 3 ugers ferie på Filippinerne, med første stop i Donsol.

I love Hong Kong t-shirts i massevis på Ladies Market

April 2019

Tilbage til Hong Kong efter næsten 4 måneder. Glædeligt gensyn! Jeg ved ikke, hvad det er med den by, men uha den er tiltalende. Også her efter en masse andre oplevelser og storbyer som Singapore, Tokyo, Sydney og Melbourne i bagagen.

Heldigvis er der bedre vejr, da vi ankommer til Hong Kong i anden omgang i april, hvor vi igen prøver lykken ved Victoria Peak. Så denne gang får vi en smuk udsigt ud over byen.

Udsigten fra Victoria Peak

Ud over at være klar til at tage hjem efter 4 måneders rejse, går vi på markeder og hygger os på det fine hotel i Kowloon, hvor poolen på toppen er et ekstra plus at slutte af på.

Poolen på vores hotel I Kowloon

Læs også om vores rejse rundt i Japan.

Følg også med på Instagram og Facebook, hvor jeg løbende opdaterer billeder fra vores 4 måneders rejse 🙂