Moments from… El Nido, Palawan, Filippinerne

Vi ankommer til El Nido fra Coron med båden som afgår kl. 12.00 dagligt. Alt er udsolgt de næste 4 dage, så jeg priser mig lykkelig for, at jeg har bestilt i forvejen hjemmefra (selvom det nærmest koster det dobbelte). Og lykken varede da også kun lige til vi har været undervejs i et kvarter. Varigheden er 4,5 time og vi rammer en dag med pænt uvejr (som i at flyene er aflyst den dag pga. en kommende tyfon), så det var nogle meget hårde timer. Min datter kaster op sammen med halvdelen af passagererne, min mand er kridhvid i hovedet og sidder med en pose foran sig, just in case.

Alle bådene lige ud fra stranden i El Nido

Han – min mand altså – har i øvrigt fødselsdag i dag, og jeg tænker ikke umiddelbart, det var sådan han havde regnet med at fejre den! Min søn er skrækslagen, fordi bølgerne er så høje og skibet gynger så meget, at vinduerne nogle gange er nede og kysse vandoverfladen. Jeg selv bliver ikke søsyg, men er ligeså skrækslagen som min søn (i det hele taget er jeg ret vandskræk), men heldigvis skal jeg tage mig af ham og synger og fortæller historier, så jeg tilsidesætter min egen angst.

El Nido strand

Vi ankommer omtumlet og alle lige blege og ringer til Kalinga Beach Resort, som jeg har booket hjemmefra. De henter os i deres tricycle og bringer os til hotellet – op på hovedvejen, ned ad den smalleste passage til stranden, hvor vi er ved at sidde fast i sandet, op på en gangsti, hvor chaufføren som en selvfølge dytter af fodgængerne, videre ud på en grussti inden vi endelig ankommer. Et ok hotel med pool og en rutsjebane som dog er lavet af så ru et materiale, at den flænser ungernes badetøj op bagpå. Stedet ligner noget, der har haft sin storhedstid for år tilbage. Min datter og mand ser begge uafhængigt af hinanden en rotte i køkkenet. Stranden ude foran hotellet er alt andet end en badestrand… MEN jeg kan se, at mine børn hygger sig her, så det gør vi naturligvis også. Vi slapper af, vasker tøj, får massage og lader op til snart nye oplevelser.

Øen Cadlao set fra vores hotel – udsigten fejler ingenting

Byen El Nido er ret hyggelig – fuld af turister – vi fik at vide at der for tre år siden var omkring 1000 turister dagligt i højsæsonen og at det antal nu er steget til 3-4000 turister dagligt. Byen har i den grad vokseværk. Og bliver måske desværre snart kvalt i sin egen succes, hvis samme udvikling fortsætter. Dog mærker jeg ikke turisterne som for mange. Måske fordi der er mange i forhold til at vi er i Filippinerne, men få i forhold til nogle af de andre lande, vi tidligere har rejst til? Vi møder en dansker der bor der, som synes der efterhånden er for mange turister, selvom han ejer en restaurant og er afhængig af dem. Han viser os sin lille nye chiuhuahua hund og siger til børnene at den hedder Pearl og spørger om de ved hvad det betyder på dansk. Og dét ved min søn – selvsikkert og uden ironi i stemmen svarer han ´Poul’. Jeg kan forestille mig, at den blev omdøbt på stedet, for det kunne han da ikke stå for.

Hovedgaden i El Nido

De fleste tager hertil for at tage på de populære island-hopping ture, som fås i fire varianter – A, B, C eller D. Det er dog muligt at bestille en privat båd og kombinere sin egen variant – det ender vi med at gøre – og fortryder det ikke. Der er intet i vejen med de planlagte ture, men når vi gør det selv, skyldes det mest, at vi kan være på de forskellige stops, ligeså længe vi har lyst til og vi kan skippe og tilføje, som vi lyster. Igen får vi en guide, som er helt på bølgelængde med os og gør alt hvad han har i sin magt, for at give os en uforglemmelig oplevelse, hvilket lykkedes.

Bukal Beach, hvor vi var på vores Island-hopping

Dog er reglerne omkring de her ture lavet meget strikse, efter turistmasserne. Man må for eksempel ikke besøge både Big Lagoon og Small Lagoon på samme tur. Der må kun være ti både ad gangen i hver bugt. Og den bedste regel – ingen må tage engangs-plastik med overhovedet – hvilket gør, at vi slet ikke støder på affald, forurening og ulækre strande nogle steder.

Paradise Beach

Byen er kendt for at have en god madscene – måske den mest opdaterede i Filippinerne. Særligt Trattoria Altrove er meget populær og har hver aften fra kl 18 en lang kø udenfor. Derudover kan jeg også anbefale El Nido Bputique & Art Café, den græske cafe Athena, is på Gusto og mexicansk på Havana Beach Bar & Restaurant. Byen har også mange skønne butikker – meget bohemian style med flettasker, tunikaer i sarte farver, lange naturperle-halskæder med en lille kvast og stråhatte i alle afskygninger. En luksus-hippie stil, som jeg finder ret tiltalende og charmerende.

Den hyggelige græske Café Athena
El Nido, Filippinerne
Hovedgaden, der er spækket med restauranter og butikker

Hovedattraktionen er som sagt island-hopping i det gudesmukke Bacuit øhav, som mest af alt minder mig om Ha Long Bay i Vietnam med alle de imponerende kalkstens klippeformationer, der majestætisk tårner op fra vandoverfladen. Det ER smukt og jeg forstår godt, hvorfor folk strømmer hertil. Og så er den ene strand smukkere end den næste. Så det er ikke for sjovt, at de siger, at El Nido er et lille hjørne af Paradis. Det er faktisk sandt. Ren wow-faktor!

A little corner of paradise – og det er ganske rigtigt

Vi bestiller vores egen båd og får dem til at lave en tur til de strande, hvor de kan se, der er mindst både den dag. Vi står tidligt op – vi skal være der før 8, alligevel ender det med at vi står i morgenheden og venter på at de skal nå en masse inden afgang. No stress. Vi kører i en tricycle til byen Corong Corong lige en bugt syd for El Nido og derfra skal vi gå ud til båden i vandet – som går os op til livet. Men vi konstaterer hurtigt ’at det jo bare er vand’ og at solen hurtigt tørrer os igen.

På vej ned til Corong Corong stranden

Op i båden og afsted vi sejler. Vi stopper ved et snorkelsted ud for Ipil Beach, sejler videre til Bukal Beach, som var så vidunderlig at vi blev der i et par timer eller tre – den første time gik med at vente på at en gruppe japanske turister var færdige med tage selfies i alle afskygninger og helt uberørte af, at vi var der og måske også gerne ville tage et billede af stedet uden 10 selfiesticks i baggrunden…

Sort/hvide klovnefisk
El Nido Filippinerne
Snorkling i smukt klart vand

Vi endte med at spise frokost her og vores besætning – guide, styrmand og sidstnævntes søn – lavede den lækreste overdådige buffet til os – (hvis japanerne var blevet, havde der også været nok til dem). Den bedste frokost min søn nogensinde har fået!

Vores båd set fra Bukal Beach
Bukal Beach
El Nido Filippinerne
Vores søde guides og deres lækre frokost

Efter frokost sejlede vi til Paradise Beach og videre til Pasandigan beach hvorfra vi kravlede ind i nogle grotter til en hemmelig lagune. Vi sluttede turen ved Cadlao Lagoon, som er et af topsights´ne, men jeg var så mættet af indtryk der, at jeg blev på båden med Rasmus, men Karla og Søren tog en snorkeltur.

Paradise Beach

Vi tager en tricycle til den mest vinunderlige strand Los Cabanas  – måske den eneste badestrand lige i nærheden af El Nido. Smuk (og lidt rich) med fede boutique hoteller og glamping sites oppe bag stranden med tilhørende strandbarer i sandet, hvor du kan sidder med din drink/kaffe i gynger og nyder loungemusikken. Til trods for, at det hele er lidt mere smart her, chiller folk for vildt i sækkestole, gynger og madrasser i sandet. De var i gang med at bygge et kæmpe mall, hvor jeg så det store gyldne M på en af reklamerne, så den strand skal nydes, inden den bliver ‘ødelagt’.

Las Cabanas Beach, lige syd for El Nido
Posh Las Cabanas

Det er også fra Las Cabanas, du kan zipline ud til en lille ø, hvorfra du går tilbage på meget lavt vand. Vildt smukt tur. Det kostede 60 kr. pp. Det er næsten blevet tradition, at vi gør det og til trods for, at vi har gjort det flere km gennem regnskoven i Costa Rica og hen over en dyb dyb kløft i Montenegro er det alligevel vildt smukt og imponerende at svæve hen over vandet med en uovertruffen udsigt ind over stranden.

Zipline ud til den lille ø fra stranden Las Cabanas

Fra Los Cabanas tager vi den samme tricycle til stranden Nacpan ca. 45 min nord for El Nido. Vi har aftalt en god pris for hele dagen, hvor han venter på os ved de forskellige strande og til sidst kører os hjem. I alt 150 kr. Nacpan har for ikke længe siden været en helt øde og uberørt strand, som du kunne søge tilflugt til, hvis du ville væk fra turisterne. 3 km lang og hver cm er smuk. Nu har mange fundet den, og det gør, at du skal søge lidt mere nordpå, for at have det for dig selv.

Nacpan Beach, nord for El Nido
Nacpan strand

Her er en tilbagelænet ubekymret backpacker stemning, som vi ser på nært hold, da vi spiser frokost. En gruppe på 8-10 unge sidder og drikker den ene drink efter den anden i bagende sol og en af fyrene slet ikke kan gå lige, da han rejser sig. Hvis vi var blevet hængende længere, tror jeg ikke nogle af dem ville kunne gå. Stedet hedder Mad Monkey, så det forklarer måske det hele. Har man virkelig selv været sådan? Trods fulde backpackere er stranden i den grad stor nok til alle og jeg kan kun anbefale, at tage dertil. Heaven!

Backpackerstemning hos Mad Monkeys

El Nido kan kun anbefales på det stærkeste, hvilket nok er det alle gør, siden turismen boomer så vildt. Men jeg vil ikke mene, det er for sent at opleve charmen endnu.

Følg også med på Instagram og Facebook, hvor jeg løbende opdaterer billeder fra vores 4 måneders rejse 🙂